Een andere kijk op Stress!

Stress is pas ongezond als je dat zelf denkt

130

Stress zien we als schadelijk en noemen we in één adem met depressiviteit, vermoeidheid en prikkelbaar zijn. Maar is dat wel eerlijk tegenover het stressmechanisme? Nee. Je mindset is namelijk cruciaal bij stress. Stress is pas ongezond als je dat zelf gelooft, volgens vele studies en wetenschappers. Hoe zit dat? En hoe zorg je voor de juiste mindset?

Stress is soms een heus doolhof. Je denkt de goede kant op te gaan en verdwaalt ineens, je kunt continu de goede koers varen of steeds weer op hetzelfde punt de mist ingaan. Maar net als in een doolhof, maakt het bij stress uit hoe jouw mindset is. Ga je in dat doolhof het bij de pakken neerzitten, word je boos en moedeloos? Dan zul je minder snel het einde van het doolhof vinden. Bij stress geldt ook: je kunt pas de voordelen plukken, als je de juiste mindset hebt ten opzichte van stress.

Gezonder door stress

Hoewel we stress vaak zien als schadelijk, laat met name de nieuwe wetenschap zien dat je gezonder en gelukkiger kunt worden van stress, mits je anders gaat denken over stress. Hoe je denkt over stress is van invloed op alles, van de gezondheid van je hart en bloedvaten tot het vermogen om (meer) betekenis aan je leven te geven.

De beste manier om stress te beheersen, zou dan ook niet zijn door die te verminderen of te vermijden, maar door anders te denken over stress en hem zelfs te omarmen. Dit geldt niet alleen voor kleine stressmomenten, maar ook – of juist – voor de grotere. Bijvoorbeeld bij het verwerken van de dood van een dierbare, het verliezen van een baan of het doorstaan van een behandeling voor kanker. Zo blijkt uit onderzoek dat mensen die stress ervaren een veel hogere kans hadden (43 procent) om te sterven. Maar alleen als ze ook geloofden dat stress slecht is voor hun gezondheid.

Want ja, stress is schadelijk. Maar voor elk schadelijk gevolg dat je kunt bedenken, is een uitzondering die het verwachte negatieve effect van stress afbreekt en er iets positiefs voor in de plaats zet. Kijk maar: stress vergroot het risico op overlijden, behalve wanneer mensen het gevoel hebben een doel te hebben in hun leven. Stress vergroot het risico op een depressie, behalve wanneer mensen een voordeel zien van hun problemen. Stress is verlammend, behalve wanneer mensen zichzelf als capabel zien.

Hoe denk jij over stress?

Er zijn globaal gezien twee stressmindsets, namelijk:
1. Stress is schadelijk
2. Stress is versterkend

De meeste mensen neigen vooral naar de eerste mindset. Het goede nieuws: je mindset kun je veranderen. Je herkent vast gedachten als ‘ik ben gestrest’ of ‘dit is stressvol’. Deze gedachten en opvattingen over stress beïnvloeden continu je biochemie. En dat kun je ook doen door positief te denken over stress. Een mindset kan al veranderen nadat je er mee in aanraking bent gekomen. Zo’n nieuwe mindset kan aanslaan en uitgroeien.

Verander je mindset

Je gedachten veranderen over stress, bestaat uit drie onderdelen:
1. Het nieuwe gezichtspunt aanleren
2. Een oefening die je stimuleert om die nieuwe mindset aan te nemen en toe te passen
3. Zorgen voor een gelegenheid om het idee te delen met anderen

De eerste stap is door lichamelijke tekenen van stress anders op te vatten. Zet dus zenuwen om in opwinding, bedreiging in uitdaging en tegenslagen in een hulpbron. Heb je zweethanden of kriebels in je buik, denk er dan aan dat je lichaam dit doet om je te helpen beter te presteren. Het gaat erom dat je de stresssituatie als helpend ziet, omdat het bijvoorbeeld helpt aan meer moed. Bedenk wat je van vorige stresssituaties hebt geleerd en vraag jezelf af hoe jou dit sterker kan maken. Richt je dus op het positieve van de ervaring. Door langzaamaan je mindset te veranderen en goed om te gaan met stress, zal stress je krachtiger, slimmer en gelukkiger maken, aldus diverse studies en wetenschappers.

Dit artikel is gebaseerd op het boek Sterker met stress van de Amerikaanse gezondheidspsycholoog Kelly McConigal. Dit boek vertelt over honderden studies en inzichten van tientallen wetenschappers. Kelly McConigal bespreekt de natuurlijke stressreacties en legt uit hoe je daarmee je voordeel kunt doen. Een boek met een heel andere kijk op stress.

Dit artikel is gepubliceerd door gezondnu.nl.

Over de schrijver

Madeleine van Rossum

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

4 × een =

Copyright © 2014.  Wil jij een gemakkelijk te beheren website?